benzineprijs

Wanneer de prijs voor een vat ruwe olie stijgt, of dreigt te gaan stijgen, zal ook de prijs voor een liter benzine aan de pomp omhoog gaan. Maar wanneer de ruwe olieprijzen weer kelderen is de daling van de literprijs van benzine niet zo snel weer op een lager niveau gebracht. Maar meestal stijgt de olieprijs relatief harder dan de prijs voor een liter benzine. Het lijkt er op dat de oliemaatschappijen een buffer hebben ingebouwd om de stijging van de olieprijs op te kunnen vangen.

Prijsstijging van de ruwe olieprijs heeft immers niet alleen invloed op de prijs van brandstof aan de pomp maar ook op raffinage- en transportkosten van de olie en de olieproducten waar benzine onder valt. Wellicht dat de oliemaatschappijen de buffer hebben ingesteld om, bij stijgende olieprijzen, geen onrust te zaaien en het hamsteren van benzine en andere brandstoffen te voorkomen.

Toch valt niet te ontkennen dat de prijs van een liter benzine de laatste jaren sterk is gestegen. Wereldwijd is de vraag naar benzine immers sterk gestegen terwijl er niet of nauwelijks meer geproduceerd wordt. Door deze stijgende vraag en nagenoeg gelijk blijvende productie is een prijsstijging van de benzine aan de pomp een logisch gevolg.

De enige manier om de prijs enigszins te doen dalen is door ingrijpen van de overheid. Zij kan de accijnzen en taksen op brandstoffen verlagen waardoor de benzine aan de pomp goedkoper wordt. De overheid voelt hier echter weinig voor omdat de schatkist dan snel leeg zal raken.