brandstofprijzen

Telkens wanneer de prijs van een vat ruwe olie stijgt is dat een zeer positieve impuls voor de schatkist van de Staat. Immers, wanneer de prijs voor ruwe olie in de lift zit dan zal ook de prijs stijgen van brandstoffen aan de pomp.

 

brandstofprijzen

 

Van de prijs die voor een liter brandstof aan de pomp gaat slecht een relatief klein gedeelte naar de olieraffinaderijen. De accijns op de brandstoffen zorgt ervoor dat de overheid bij elke prijsstijging weer een graantje meer mee pikt.

30% van het bedrag wat er aan de pomp wordt betaald voor een liter benzine is de basisprijs voor deze brandstof. In het geval van diesel is dat percentage opgelopen tot 45%. Hierna wordt er door de olieconcerns distributiekosten berekend, dat is ongeveer 9% van de prijs die uiteindelijk moet worden afgerekend aan de pomp. Bij diesel is dat een percentage van 12 . Vervolgens klopt de overheid aan om allerlei taksen en accijnzen te innen. Voor benzine is dat zo’n 44 dat de overheid opslokt waarna er ook nog BTW dient te worden verrekend. BTW is ongeveer 17% van de uiteindelijke benzineprijs.

Dezer dagen betaald de Belgische automobilist per tankbeurt waarbij 50 liter wordt getankt tot € 9,50 meer wordt afgedragen aan de fiscus dan dat er vijf jaar geleden werd gedaan voor evenveel brandstof. Op een tank stookolie is de belastingdruk met maar liefst € 360 toegenomen op een tank van 3000 liter. Kortom: stijging van de olieprijs is voor de Staat een heuse melkkoe.