dieselprijs
Evenals de stijging in de kosten voor voedsel, kleding en vaste asten is ook de dieselprijs de laatste jaren flink in de lift gezet. Door de staat kan hier echter op een eenvoudige wijze iets aangedaan worden. Verlaag de taksen en accijnzen op de brandstoffen en iedereen die de pomp bezoek zal er een stuk vrolijker vandaan gaan dan momenteel meestal het geval is. Maar de overheid voelt er weinig voor om tijdelijk twee miljoen huishoudens te beschermen tegen de enorme prijsstijgingen.
Diesel is een aardolieproduct en dus hangt de prijs van een liter diesel aan de pomp onder andere af van de prijs die men moet betalen voor een vat ruwe olie. Op deze prijs komen verder nog allerlei taksen en accijnzen waarna de oliemaatschappij er ook nog aan wil verdienen. De uiteindelijke, forse, rekening komt uiteraard bij de consument terecht.
Hoewel auto’s met een dieselmotor zuinig zijn dan een gelijkwaardige motor die op benzine loopt, is de CO2 uitstoot ongeveer 15% per liter hoger dan van de benzinemotor. Dit komt doordat de dichtheid van benzine 15% lager is dan die van diesel. Dit verschil is echter niet genoeg om het 20 tot 40% zuiniger verbruik van een moderne motor die wordt aangedreven door diesel teniet te doen. Een benzinemotor produceert netto 10 tot 20% meer broeikasgasemissies dan een vergelijkbare diesel variant.
De prijs van diesel is, in vergelijking tot benzine, niet alleen goedkoper aan de pomp. Het gebruik van een dieselmotor is ook nog eens het meest milieuvriendelijk.